schrijf een gedicht, zelfstandig of met begeleiding
uitleg per stap (voor docenten en begeleiders)
doensnappenstap 3: kiezen en vertellen 3 van 10
Lees je eigen herinneringen nog eens na.
Kies de herinnering uit die je het leukst of mooist vindt én die je je goed herinnert. Schrijf of kopieer deze in het tekstvak.
Jouw lijstje:
Om een keuze te kunnen maken, moet je eerst in de vorige stap een lijstje maken.
stap 3: kiezen en vertellen 3 van 10
Doen:
Laat de deelnemer een van de herinneringen van zijn lijstje uitkiezen.
Laat hem vervolgens zijn herinnering vertellen. Stel vragen over de herinnering, zorg dat het moment concreet en specifiek wordt.
Waarom kiezen:
Kiezen geeft een vrij gevoel. Eerst werd de dichter gestuurd door een onderwerp. Nu krijgt hij de ruimte voor een eigen keuze. De begeleider kan de keuze vereenvoudigen door een heldere opdracht te geven.
Waarom laten vertellen:
Terwijl je vertelt, zoek je naar de juiste woorden. Je merkt meteen hoe die woorden werken bij de luisteraar. Ongemerkt selecteer je al pratend wat wel en niet bij het verhaal hoort. Door eerst te vertellen is het selecteer- en formuleerproces dat hoort bij het schrijven al achter de rug. Dat maakt het uiteindelijke schrijven gemakkelijker.
Als begeleider help je de deelnemer bij het zich herinneren van zijn verhaal door vragen te stellen. Je vragen kunnen er voor zorgen ervoor dat de herinnering gedetailleerd en daarmee beeldend wordt. Eigenlijk is er maar één belangrijke regel voor vragen: je moet het antwoord werkelijk willen horen.
Oprecht luisteren en doorvragen op alles wat je als luisteraar wilt weten levert vaak de mooiste, meest poëtische beelden op.